Są nieodłącznym elementem architektury japońskiej. Wielokrotnie spotykamy je na naszej drodze w czasie wycieczki do Japonii. Są wszędzie. Nie tylko w świątyniach i cmentarzach, ale też w pięknych ogrodach, nad wodą, w parkach, czy przy głównych miejskich alejach. Japończycy nazywają je doro (bądź też toro), czyli wieże świetlne. Są to tradycyjne lampy, które wykonane są z kamienia (ishi-doro), brązu (kondo-doro), lub drewna. W japońskich świątyniach shinto i na terenie prywatnych domów pojawiły się w IX wieku (okres Heian), natomiast w świątyniach buddyjskich prawdopodobnie dużo wcześniej. Wskazywały i oświetlały drogę płomieniem, który był ofiarą dla Buddy. Japońskie lampy doro swoje korzenie mają w Chinach.
Japońskie lampy doro można podzielić na dwie główne grupy: stojące (dai-doro) i wiszące (tsuri-doro).
Stojące lampy dai-doro zrobione są najczęściej z brązu, lub kamienia. Stoją na kolumnie i swoją budowa mają nawiązywać (podobnie jak gorinto, czy pagoda) do buddyjskiej kosmologii. Składają się (nie zawsze) z 5 elementów:
– chi (ziemia) – postument, lub element dotykający ziemi
– sui (woda)
– ka (ogień) – część w której pali się płomień
– fu (powietrze)
– ku (pustka lub duch) – ostatni element który skierowany jest ku niebu
Elementy te mają nam uświadamiać, że po śmierci ludzkie ciała powrócą do swojej pierwotnej, elementarnej formy.
Lampy tsuri-doro wiszą zwykle pod okapem i wykonane są z metalu, brązu, lub miedzi. Gdy pojawiły się w Japonii od razu zagościły na cesarskich dworach, a potem znalazły miejsce w świątyniach i sanktuariach. Współczesne tsuri-doro często zrobione są z tworzyw sztucznych i doprowadzona jest do nich elektryczność.
Prawdopodobnie najstarsze japońskie latarnie doro pochodzą z okresu Nara i zachowały się w świątyni Taima dera w Nara. Na drodze do świątyni Kasuga stoi około 2 tys. kamiennych lamp (ishi-doro). Kamień z którego są zrobione przyjechał z wyspy Sado leżącej przy środkowym wybrzeżu Honsiu. W wielu miejscach kamień jest zwietrzały z zielonymi naleciałościami co postarza je i dodaje uroku. Dla Japończyków są więc sabi – stare i wyblakłe. Nawiązuje do tego co w życiu jest ulotne i przemija. Odzwierciedla rezygnację, ale też samotność i spokój, niedoskonałość i nietrwałość.
Japońskie lampy doro mocno rozpowszechniły się w XVI wieku dzięki mistrzom herbaty, którzy dekorowali nimi swoje ogrody. Były elementem towarzyszącym wieczornym ceremonią parzenia herbaty. Pełniły często (także w domostwach) funkcję ozdobne. Dostosowane były do wielkości, proporcji, architektury i reguł ogrodu. Są małe i duże, cienkie i chude, okrągłe i kwadratowe, z podestem i bez, z kapeluszem dużym i małym, ze zdobieniami i bez nich… W kształtach otworów można dopatrywać się słońca i księżyca, a w podstawach czy zwieńczeniach często widzimy kwiaty lotosu.
Japońskich lamp doro jest wiele rodzajów (niektóre źródła podają, że ok. 80) i prawdopodobnie na wszystkie z nich Japończycy mają nazwę. Pod względem wielkości i kształtu można je podzielić na cztery typy:
– ikekomi-doro – latarnie wkopane w ziemię. Jest to grupa średnich latarni (wys. 1 m) bez podestu, za to z trzonem bezpośrednio w ziemi tzw. zakopane latarnie. Często mają wizerunek Buddy na trzonie. Do grupy należą michishirube-doro (stoją wzdłuż ścieżek), mizubotaru-doro (na nabrzeżu z dwoma przeciwległymi otworami w kształcie kwadratu i kolejne w kształcie trójkąta), oribe-doro (szlachcic zwany Furuta Oribe zaprojektował je do użytku w ogrodach), kirishitan-doro (z ukrytą chrześcijańską postacią lub symbolem powstałe w czasie prześladowań religijnych chrześcijan w XVI w), oraz także XVI wieczne maria doro (maryjne z wizerunkiem Chrystusa lub Matki Boskiej).
– yukimi-doro – śnieżna latarnia z szerokim kapeluszem chroniącym przed śniegiem. Pochodzi z XVII w. Z trzema nogami to mitsuashigata toro, czterema to yotsuashi-doro, może też być z sześcioma. Używane są wyłącznie w ogrodach. Trzynożne mają 2 nogi w wodzie, a trzecią na lądzie. Otwór w kształcie księżyca powinien być zwrócony na wschód.
– oki-doro – małe latarenki bez nogi. Są często ruchome i “siedzą” na ziemi niczym nie przymocowane. Do grupy należą misaki-doro (na pelerynie), temari-doro (w kształcie kuli bez nogi), sanko-doro (latarnia z trzema światłami – otworami na ogień: słońcem, księżycem i gwiazdą.
– tachi-doro – latarnie na postumencie (okrągły trzon na sześciokątnej bazie) . Pochodzą z XIV-XVI wieku. Mogą mieć nawet 2 m i ustawiane są w dużych ogrodach i przy świątyniach.
Prócz wyżej wymienionych często występują jeszcze:
– kasuga-doro – powszechna w świątyniach. Jest wysoka i chuda, z komorą ogniową prostokątną lub sześciokątną.
– eto-doro – podobna do kasuga-doro, ale walcowata noga jest gruba na środku.
– miyatachi-doro – kwadratowa w kształcie świątyń z dachem zakrzywionym ku górze.
– shinzen-doro – latarnia wotywna nieużywana w ogrodach tylko w świątyniach.
– nazuro-doro – wykonana z szorstkiego, nie polerowanego kamienia.
– rankei-doro – latarnia nadbrzeżna.
– kotoji-doro – latarnia dwunożna może mieć nawet 270 cm wysokości.
– to-doro – latarnia, która wcześniej była pagodą. Ma kilka komór na ogień i spiętrzonych dachów.
– yunoki-doro – popularna w ogrodach herbacianych w okresie Edo.
– enshu-doro – podobna do kasuga-doro, ale z wysokim, rozciągniętym w dół daszkiem, pochodzi od nazwy architekta Kobori Enshu.
– kana-doro lub kinzoku – latarnia na cokole wykonana z brązu lub żelaza, czasem jest pozłacana.
– mokusei – stara, drewniana lampa. Jest rzadka, ponieważ ze względu na materiał nie przetrwała czasu.
– jiki no – rzadka porcelanowa lampa.
W dzisiejszych czasach nadal wykonuje się japońskie lampy doro wzorowanych na tych starych. Często są modyfikowane i przystosowywane do podłączenia instalacji elektrycznej, aby nadal pełniły swoją funkcję. W dalszym ciągu są ważnym elementem w ogrodach, świątyniach i wokół nich. Chętnie są wykorzystywane przy domach czy restauracjach. Przypominają dawną japońską atmosferę.
Bez wątpienia stare japońskie lampy doro wpisane są w japońską architekturę i są ważnym elementem dziedzictwa kultury mieszkańców Kraju Kwitnącej Wiśni.
Obok Góry Fuji, bramy tori na Miyajimie, czy Kopuły Bomby Atomowej w Hiroszimie las bambusowy Arashiyama jest najsłynniejszym miejscem w Japonii.
Do kraju, gdzie buddyzm miesza się shinto, a drapacze chmur otaczają tajemnicze świątynie. Zjemy nie tylko sushi, ale też gyoza, takoyaki, okonomiyaki, wagyu, ramen
Lalki Daruma do świątyni przynoszą wierni by pomogły im zrealizować jakiś cel. Są też symbolem długiego życie w dobrym zdrowiu i pomyślności.
Skomentuj ten wpis jako pierwszy!
Dodaj komentarz